Kockázatértékelés
A kockázatértékelés nem más, mint gondos áttekintése annak, hogy az adott munkahelyen mi károsíthatja, veszélyeztetheti a munkavállalókat, és milyen óvóintézkedések szükségesek az egészségkárosodás megelőzésére.
A munkáltatónak rendelkeznie kell kockázatértékeléssel. A kockázatértékelés egy dokumentum, amelyben fel kell tárni a veszélyforrásokat és fel kell tüntetni a szükséges intézkedéseket, amelyek megszüntetik vagy csökkentik a veszélyeket.
A kockázatértékelés célja:
- a megteendő intézkedések meghatározása és fontossági szempontból történő rangsorolása.
- a kockázatok elhárítása, illetve elfogadható mértékűre csökkentése.
A munkáltató feladatai a kockázatértékelés elvégzése érdekében:
(Mvt 54. § 1) Az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés érdekében a munkáltató köteles figyelembe venni a következő általános követelményeket:
a) a veszélyek elkerülése;
b) a nem elkerülhető veszélyek értékelése;
c) a veszélyek keletkezési helyükön történő leküzdése;
d) az emberi tényező figyelembevétele a munkahely kialakításánál, a munkaeszközök és munkafolyamat megválasztásánál, különös tekintettel az egyhangú vagy kötött ütemű munkavégzés időtartamának mérséklésére, illetve káros hatásának csökkentésére, a munkaidő beosztására;
e) a műszaki fejlődés eredményeinek alkalmazása;
f) a veszélyes helyettesítése veszélytelennel vagy kevésbe veszélyessel;
g) egységes és átfogó megelőzési stratégia kialakítása, amely kiterjed a munkafolyamatra, a technológiára, a munkaszervezésre, a munkafeltételekre, a szociális kapcsolatokra és a munkakörnyezeti tényezők hatására;
h)a kollektív műszaki védelem elsőbbsége az egyéni védelemhez képest;
i) a munkavállalók megfelelő utasításokkal történő ellátása.
Munkavédelmi és tűzvédelmi kérdéseivel forduljon hozzám bizalommal. Hívjon vagy írjon üzenetet!